Małogabarytowe płyty przejazdu kolejowego typu Strunobet SPP
Opis produktu
- Nawierzchnia przejazdu kolejowego typu STRUNOBET SPP składa się z małogabarytowych płyt żelbetowych wewnętrznych i zewnętrznych oraz belek podporowych.
- Płyty wewnętrzne opierają się obustronnie na stopkach szyn poprzez wewnętrzne amortyzatory polimerowe, które redukują oddziaływania dynamiczne kół samochodów i stabilizują płyty w kierunku prostopadłym do szyny.
- Płyty zewnętrzne z jednej strony opierają się na stopce szyny za pośrednictwem polimerowych amortyzatorów zewnętrznych, a z drugiej na pasie gumowym ułożonym na żelbetowej belce podporowej (która może stanowić jednocześnie krawężnik – rys. 1).
- Każda płyta zewnętrzna jest przykręcona do belki podporowej jednym wkrętem stalowym. Belki podporowe ułożone są na zagęszczonym podłożu poprzez warstwę betonu cementowego lub asfaltobetonu.
- Przed przesuwem wzdłuż toru płyty skrajne zabezpieczone są opórkami przytwierdzonymi do stopek szyn.
- Płyty przejazdowe są połączone przegubowo nieprzesuwnie ze stopkami szyn, z których reakcje od przejeżdżających samochodów przekazują się na podkłady kolejowe (rys. 2, rys. 3), a następnie na podsypkę. Natomiast podczas przejazdu pociągu płyty przejazdowe nie są obciążone oddziaływaniami z podłoża gruntowego, gdyż nie mają styczności z podsypką (przemieszczają się pionowo razem z szynami i podkładami).
- Płyty przejazdowe są obramowane na całej długości kątownikiem stalowym.
Konstrukcja przejazdu umożliwia jego budowę przy wykorzystaniu typowych maszyn torowych i drogowych. Ewentualna wymiana uszkodzonych płyt przejazdu nie narusza położenia elementów sąsiednich.
rys. 1. Przekrój poprzeczny przejazdu jednotorowego kolejowego
Typoszereg
- Małogabarytowe żelbetowe płyty typu STRUNOBET SPP oferowane są w 2 typach dla różnych szerokości toru tj. 1435 mm i 1520 mm. Żelbetowe belki podporowe produkowane są o długościach 1800 mm, 2400 mm i 3000 mm.
- Produkcja odbywa się w zakładzie produkcyjnym zlokalizowanym w Kuzkach 14a, gmina Włoszczowa.
Płyty STRUNOBET SPP przeznaczone są do zastosowania:
- w nawierzchni przejazdów kolejowo-drogowych,
- dla szyn kolejowych 49E1 (S49) i 60E1 (UIC60).
rys. 2. Przekrój poprzeczny przejazdu jednotorowego kolejowego
Schemat posadowienia belki podporowej
- Podkład PS 94/SB3.
- Szyna UIC60/S49.
- Płyta przejazdowa wewnętrzna.
- Płyta przejazdowa zewnętrzna.
- Amortyzator wew. UIC60/S49.
- Amortyzator zew. UIC60/S49.
- Pas gumowy uszczelniający UIC60/S49.
- Pas gumowy amortyzujący.
- Belka podporowa.
- Warstwa wilgotnego betonu szybkosprawnego.
- Wkręt mocujący, pierścień sprężysty, podkładka stalowa.
- Płyta przejazdowa wewnętrzna skrajna.
rys. 3. Schemat posadowienia belki podporowej
Produkcja
Płyty przejazdowe i belki podporowe nawierzchni przejazdu kolejowego typu STRUNOBET produkowane są zgodnie z Krajową Oceną Techniczną (IK-KOT -2019/0068, wydanie 1) wydaną przez Instytut Kolejnictwa na podstawie której uzyskano Krajowy Certyfikat Zgodności Zakładowej Kontroli Produkcji (nr 157-UWB-414).
Transport
Załadunek i rozładunek płyt i belek należy przeprowadzać w sposób zapewniający bezpieczeństwo pracowników oraz nie dopuścić do zarysowania lub mechanicznego uszkodzenia wyrobów. Prefabrykaty powinny być transportowane i składowane w pozycji poziomej. Do podnoszenia płyt przejazdowych wykorzystywany jest specjalny uchwyt wkładany w otwór montażowy w środku ciężkości płyty. Do przenoszenia belek podporowych używa się dostarczanych przez Producenta właściwych zaczepów transportowych.
Zobacz również
- ŻERDZIE, SŁUPY, WIEŻE
- SŁUPY TRAKCJI KOLEJOWEJ ETG
- WIEŻE STRUNOBETONOWE
- WĄSKOTRZONOWE SŁUPY HYBRYDOWE DLA LINII 110kV
- SŁUPY STRUNOBETONOWE DLA LINII 100kV
- ŻERDZIE WIROWANE TYPU E
- ŻERDZIE WIROWANE TYPU Edw
- ŻERDZIE KOMPOZYTOWE TYPU Ekw
- SERWISOWE ŻERDZIE KOMPOZYTOWE EKWS
- SŁUPY OŚWIETLENIOWE EOP
- KOMPOZYTOWE SŁUPY OŚWIETLENIOWE SK
- ŻERDZIE ŻELBETOWE ŻN
- MAŁOGABARYTOWE PŁYTY PRZEJAZDU KOLEJOWEGO STRUNOBET SPP
- FUNDAMENTY PALOWE
- ELEMENTY USTOJOWE